سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بواسیر چیست ( هموروئید ) و درمان بواسیر چگونه است ؟

هموروئید (HEM-uh-roids ) یا بواسیر ، رگ های متورم  در مقعدی و انتهای روده است و شبیه به یک بیماری واریسی می باشد . بواسیر علت های متفاوتی دارد که اکثر آن ها هنوز کشف نشده است .
به عنوان مثال علت این بیماری می تواند تنش و فشار بر روی روده باشد یا فشار بارداری بر روی رگ های آن منطقه . بواسیر دو نوع دارد ، داخل مقعدی (هموروئید داخلی) ، یا خارج از مقعدی (هموروئید خارجی ) .
این بیماری یکی از شایع ترین بیماری ها در جهان می باشد و تقریبا از هر 4 نفر 3 نفر به این بیماری مبتلا هستند . بواسیر گاهی اوقات علائمی ندارد ، اما در اکثر موارد باعث خارش و خونریزی می شود .
در برخی موارد ممکن است هموروئید باعث به وجود آمدن یک لخته خون بشود ، این زیاد خطرناک نیست ، اما می توانند بسیار دردناک باشد و باید تخلیه شود .
درمان های زیادی برای هموروئید وجود دارد اما بعضی افراد ترجیح می دهند که با درمان های خانگی و  تغییر شیوه زندگی به درمان بواسیر بپردازند.


نحوه تشخیص بواسیر
روش های تشخیص بواسیر بسیار آسان است و نیاز به آزمایش های زیادی نیست ، پزشک می تواند با نگاه کردن به راحتی هموروئید خارجی را تشخیص دهد ، اما برای تشخیص هموروئید داخلی باید داخل مقعدی و روده را مورد بررسی قرار دهد .

پزشک با بررسی مقعد و روده می تواند هموروئید داخلی را تشخیص دهد و اگر نیاز به آزمون های بیشتری بود آن ها را انجام دهد .

از آنجا که بواسیر داخلی بسیار نرم می باشد شاید با بررسی معمولی نتوان آن را تشخیص داد و پزشک مجبور است برای معاینه مقعدی و روده از آنوسکوپ، پروکتوسکوپ یا سیگموئیدوسکوپ استفاده کند.

علائم و نشانه های هموروئید
خونریزی بدون درد در هنگام حرکت روده . ممکن است مقداری خون قرمز روشن را در هنگام رفتن به توالت مشاهده کنید.
خارش یا سوزش در منطقه مقعد.
درد یا ناراحتی هنگام رفتن به توالت.
درد و ناراحتی در هنگام نشست و خوابیدن.
تورم در اطراف مقعدی   .

روش خانگی
شما در اغلب موارد می توانید با روش های خانگی به درمان بواسیر بپردازید. گاهی تنها همین درمان خانگی می تواند مناسب باشد .

خوردن غذا های با فیبر بالا : میوه ، سبزیجات و تخمه ها  دارای فیبر بالا هستند و این باعث می شود تا مدفوع نرم تر و کم حجم تر شود و این  کمک می کند تا فشار کمتری به نقطه آسیب دیده وارد شود ، این امر باعث بهبودی هموروئید می شود ؛ زیرا  یبوست می تواند بواسیر را تشدید کند ، پس برای جلوگیری و درمان بواسیر از فیبر در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
بواسیر

استفاده از کرم ها : کِرم های حاوی هیدروکورتیزون می تواند در درمان هموروئید بسیار مناسب باشد ، این پماد ها  را با ید داخل مقعدی اعمال کنید. از کرم ها بیش از یک بار در هفته استفاده نکنید ، مگر با تجویز پزشک زیرا می تواند پوست را نازک کند .
حمام :  به طور منظم روزانه دو تا سه بار به مدت 10 تا 15 دقیقه در وان حمام دراز بکشید این باعث تسکین درد بواسیر می شود .
تمیز نگهداشتن :محدوده مقعدی را همیشه تمیز نگه دارید و آن را با آب گرم شست و شو دهید.
استفاده از یخ: برای آرام کردن درد می توانید از کمپرس یخ روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید .
داروهای ضد درد : می توان به طور موقت برای تسکین درد از داروهایی همچون  استامینوفن استفاده کرد.
با این درمان ها، علائم هموروئید اغلب در عرض یک هفته از بین می روند. اگر یک هفته یا بیشتر در علائم و یا خونریزی ادامه داشت حتما باید به پزشک مراجعه کنید

قبل از قرار ملاقات با پزشک
قبل از قرار ملاقات با پزشک اقداماتی را برای کاهش مدفوع انجام دهید ، غذا های حاوی فیبر بخورید ، آب زیاد بنوشید مثلا 8 لیوان در روز .

ملاقات با پزشک
اگر علائم و نشانه های هموروئید شما با درمان های خانگی بهبود نیافت شما حتما باید به پزشک برای درمان مراجعه نمایید .
شما برای درمان بواسیر باید به پزشک متخصص در سیستم گوارش (متخصص گوارش) یا جراح روده مراجعه نمایید.
شما می توانید با دادن اطلاعات درست به پزشک در روند تشخیص و درمان  سرعت بخشید در اینجا قصد داریم تا شما را برای اطلاعات دقیق دادن به پزشک راهنمایی کنیم.
قبل از قرار ملاقات مطمئن شوید که نیاز به کار خاصی نیست . مثال : برخی از آزمایش ها نیاز دارد تا شما ناشتا باشید ؟
علائم خود را دقیق و کامل بنویسید تا فراموش نکنید ؟
اطلاعات شخصی خود را بنویسید. مثال :عادت های غذایی و فعالیت های روزانه  ، مکمل ها و دارو های خود را بنویسید؟
سوالاتی که می خواهید از پزشک بپرسید را بنویسید مثال:

علت علائم من چیست؟
وضعیت من  موقت یا دائمی است؟
آیا من در معرض خطر عوارض مربوط به این بیماری هستم؟
چه روش درمان شما توصیه می کنید ؟
من دیگر مشکلات پزشکی دارم چگونه می توانم آن را همراه با هموروئید مدیریت کنم؟
ممکن است پزشک شما چند سوال از شما بپرسد. آمادگی پاسخ دادن به آنها  را داشته باشید ؟ این سوالات می تواند شامل :

علائم برای اولین بار چه زمانی رخ داد ؟
علائم شما ناراحت کننده است؟
چه مقدار فیبر در رژیم غذایی استفاده می کنید ؟
چه کاری باعث تسکین درد شما می شود؟
چه کاری علائم شما را تشدید می کند ؟
آیا کسی در فامیل شما بیماری های مشابه داشته است ؟

روش درمانگاهی
عمل سرپایی : برای خونریزی مداوم  هموروئید پزشک ممکن است یک عمل سر پایی که حتی نیاز به بیهوشی هم ندارد را پیشنهاد دهد ، این نوع درمان بواسیر می تواند در مطب پزشک و با یک مرکز درمانی انجام شود.
بستن باند:  پزشک شما یک یا دو باند لاستیکی کوچک را در اطراف محل هموروئید قرار می دهد تا گردش خون آن را قطع کند ، این کار باعث می شود تا هموروئید خشک شود و بعد از یک هفته از بین برود .
تزریق (اسکلروتراپی):  در این روش، پزشک شما یک محلول شیمیایی را به بافت هموروئید تزریق می کند تا آن را کوچک و در نهایت باعث نابودی آن شود . تزریق اغلب بدون درد می باشد اما بستن باند از این روش بیشتر توصیه می شود.
لیزر درمانی : در این روش پزشک با استفاده از نور یا حرارت لیزر  و یا مادون قرمز باعث می شود تا بواسیر کوچک و خونریزی قطع شود این درمان برای هموروئید داخلی و خارجی بسیار مناسب است. باید توجه داشت که این روش شاید عوارضی داشته باشد با این حال باز هم روش بستن باند توصیه می شود.

جراحی بواسیر
جراحی : اگر روش های دیگر موفقیت آمیز نباشد و یا هموروئید بزرگ باشد، پزشک ممکن است یک عمل جراحی را توصیه کند. جراحی ممکن است به عنوان یک عمل سرپایی انجام شود یا ممکن است به مدت یک شب در بیمارستان بستری شوید.

حذف هموروئید: در این روش که با نام hemorrhoidectomy جراح با استفاده از قیچی و یا چاقو  قسمتی از هموروئید را قطع می کند و آن را با نخ قابل جذب ترمیم می کند ، در این روش بنا بر نظر جراح بیمار را بیهوش می کنند و یا از بی حسی موضعی استفاده می شود .
اغلب افراد از این روش درد می کشند استفاده از دارو های ضد درد و حمام آب گرم می تواند باعث تسکین درد شود.

 
منبع : wikisara.com